Als geboren en getogen Drent, met destijds nog een duidelijk Drents accent, moest ik een stageplek vinden voor mijn opleiding aan de Hanzehogeschool. Die zoektocht bracht me in contact met Rens Hageman, eigenaar van Groove Digital – een digital marketingbedrijf in Amsterdam – en inmiddels mede-eigenaar van GREM.
Bij Groove Digital werkten we aan een nieuw marketingconcept waarbij we vastgoedmakelaars in Dubai hielpen met de klant generatie. Het idee was simpel: door beleggers meer kennis bij te brengen, zouden we vertrouwen winnen en hen omzetten in loyale klanten. Dat was mijn eerste kennismaking met de vastgoedmarkt in Dubai.
Om deze dienst te verkopen, besloten we zelf af te reizen naar Dubai. Daar gingen we van deur naar deur, van makelaarskantoor naar makelaarskantoor om ons concept te verkopen. Het was een zenuwslopende ervaring: strak in pak, zwetend in de verzengende hitte van 35 graden, stapte ik telkens opnieuw een kantoor binnen. Mijn standaard openingszin was:
"Ik ben helemaal vanuit Amsterdam naar Dubai gekomen om jullie te helpen met jullie marketing. Zou ik met jullie CEO mogen spreken?"
Meestal werd ik verzocht even in de lobby te wachten, totdat de CEO tijd had om met me in gesprek te gaan. Elke keer dat ik een kantoor binnenliep, zag ik hetzelfde beeld: een grote zaal, volgepropt met bureaus en computers, schreeuwende agenten, scoreborden met commissies aan de muur en, in sommige kantoren, zelfs een gong waarop geslagen werd bij elke verkoop. Het voelde alsof ik rechtstreeks een scène uit The Wolf of Wall Street was binnengestapt.
Al snel bleek dat onze dienst niet aansloeg zoals we verwachtten. Waar wij dachten dat beleggers gebaat waren bij kennis over vastgoed in Dubai, dachten de makelaars daar anders over. Hoe minder de investeerder over de risico’s van investeren in Dubai wist, hoe beter. Ze moesten alleen het mooie, positieve verhaal horen, de belofte van hoge rendementen en eindeloze groeimogelijkheden. Om vervolgens zo snel mogelijk hun handtekening te zetten, zonder te veel vragen te stellen over de potentiële risico’s van de markt.
Op dat moment besefte ik: dit moet anders. Ja, de vastgoedmarkt in Dubai is interessant, maar alleen als je investeert met de juiste integere mensen en op basis van een eerlijk verhaal.